【YDN】画像のアスペクト比入稿など機能改善について
更新履歴
- 2019年8月1日:本改善を実施しました。
また、広告タイプ名の変更に以下の項目を追加しました。前回変更のお知らせから漏れており、申し訳ありません。
従来 「ダイナミック」 → 変更後 「動的ディスプレイ」 - 2019年7月10日:実施日と変更点を追加しました。
- 2019年6月6日:記事の掲載を開始しました。
対象サービス
Yahoo!ディスプレイアドネットワーク(YDN)
実施日
2019年8月1日(木)
概要
YDNにおいて、以下の機能改善および変更を実施します。
画像・動画のアスペクト比による入稿
アスペクト比 による入稿とは、広告タイプで規定する画像・動画サイズにアスペクト比(縦横のサイズ比率)が一致していれば、規定とは異なるサイズの画像・動画でも入稿(アップロード)できる機能です。これにより、画像・動画の加工や管理の手間を軽減します。
例:
規定の画像サイズが640ピクセル×360ピクセルの場合、アスペクト比が一致するため、以下の画像も入稿できます。
- 1280ピクセル×720ピクセル
- 1920ピクセル×1080ピクセル
また、画像・動画のサイズ上限を、以下のとおり引き上げます。
種別 | 従来 | 変更後 |
---|---|---|
静止画 | 150KB | 3MB |
動画 | 30MB | 200MB |
※ロゴ画像と静止画300x300サイズでは、アスペクト比による入稿はできません。
※以下のサイズを超える場合、入稿時に画像・動画が圧縮されます。
- 静止画 150KBを超える場合、150KB以下に圧縮
- 動画 30MBを超える場合、30MB以下でHigh、Middle、Lowの3種類に圧縮
インフィード広告でPCへの配信に対応
タイムライン内に広告を配信するインフィード広告について、PCへの配信に対応します。従来はスマートフォン向けサイトおよびアプリのタイムラインを対象としていましたが、実施日以降はPCサイトのタイムラインにも配信できます。
開始当初の配信対象は、以下の予定です。なお、配信対象は変更する場合があります。
- PC版Yahoo! JAPANトップページ
- Yahoo!ニュースなどのタイムライン
実施日以降、インフィード広告の作成画面、および編集画面のデバイスターゲティング項目に「PC」が追加されます。
なお、入稿済みのインフィード広告の設定は変更されません。必要な場合はご自身でデバイスターゲティング項目の「PC」にチェックを入れてください。
PCブランドパネルで、キャンペーンエディターとYDN APIからの入稿に対応
広告掲載方式「PCブランドパネル」で、YDN版キャンペーンエディターおよびYDN APIからの入稿に対応します。
※「PCブランドパネル」は一部のお客様のみに提供している広告掲載方式です。
広告管理ツールでキャンペーンの作成時に、広告掲載方式「PCブランドパネル(静止画)」「PCブランドパネル(動画)」が表示されないお客様は、ご利用になれません。
効果測定指標の追加、変更
■インプレッションの計測方法をクライアントサイド計測に変更
広告のインプレッションの計測方法を、現在のサーバーサイド計測から、クライアントサイド計測に変更します。
クライアントサイド計測とは、広告がブラウザーで実際に表示された回数を計測する方法で、より正確なインプレッション計測が可能となります。また、広告業界標準の計測方法でもあります。
なお、従来のサーバーサイド計測による数値は、項目名に「旧」を付与した新規項目を追加して提供します。
■既存指標の変更
上記に合わせて、以下の変更を実施します。
- 計測方法の変更
以下の指標について、計測方法をクライアントサイド計測に変更します。
- インプレッション数
- クリック率
※2019年6月30日以前の数値は取得できません。
※従来のサーバーサイド計測の数値は、新たに追加する「インプレッション数(旧)」「クリック率(旧)」でご確認ください。なお、定期レポートの定義に「インプレッション数」「クリック率」を選んでいる場合、実施日以降は「インプレッション数(旧)」、「クリック率(旧)」に変更されます。
- 定義の変更
平均CPVの定義を、従来の「動画 再生にかかったコスト÷課金が発生した動画再生数」から、「動画再生にかかったコスト÷動画の10秒再生数 」に変更します。
※動画の10秒再生数は、課金が発生した動画再生数と同様です。
- ビューアブル インプレッションの測定タイミングの変更(※2019年7月10日追加)
「ビューアブルインプレッション数」 (従来の名称は「ビューインプレッション数」)の測定タイミングを、以下のとおり変更します。
- 現在
広告の配信日時を発生日時として測定します。
- 変更後
広告がビューアブル(ユーザーの視認範囲に広告が表示された状態)になった時点を発生日時として測定します。
実施日以降に発生したビューアブルインプレッションのみが対象です。
■指標の追加
以下の指標を新たに追加します。
追加する指標 | 説明 |
---|---|
インプレッション数(旧) |
サーバーサイド計測によるインプレッション数。 2019年6月30日以前のインプレッション数は、この指標でご確認ください。 |
クリック率(旧) | サーバーサイド計測によるクリック率。 2019年6月30日以前のクリック率は、この指標でご確認ください。 |
メジャードインプレッション数 | クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数の計測が可能なインプレッション数 |
メジャードインプレッション測定率 | クライアントサイド計測による、インプレッションに対するメジャードインプレッションの測定率。 |
ビューアブルインプレッション率 | クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数の計測が可能なインプレッション率。 |
ビューアブルクリック数 | クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数に関連したクリック数。 |
ビューアブルクリック率 | クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数に関連したクリック率。 |
動画の10秒再生数 |
動画が10秒以上再生された回数。 ※課金が発生した動画再生数と同数になります。 |
■コストの表示変更
統計情報におけるコストの表示を、以下のとおり変更します。
- 従来 小数点第一位を切り捨てて整数表示
- 変更後 小数点第一位を四捨五入して整数表示
なお、請求額についての変更はありません(小数点第一位を切り捨てて整数表示)。
■キャンペーンエディターのパフォーマンスデータ履歴の削除
これらの変更に伴い、YDN版キャンペーンエディターのパフォーマンスデータ履歴を削除します。過去のデータが必要な場合は、実施日以降に改めて対象と期間を指定のうえ、取得してください。お客様にはお手数をおかけして申し訳ありません。
広告タイプの名称を変更
広告タイプの名称を、以下のとおり変更します。
従来 | 変更後 |
---|---|
テキスト:タイトル15、説明文19-19 | テキスト(説明文19-19) |
テキスト:タイトル15、説明文33 | テキスト(説明文33) |
テキスト不要 | バナー(画像) |
インバナー動画 | バナー(動画) |
レスポンシブ | レスポンシブ(画像) |
動画 | レスポンシブ(動画) |
ダイナミック | 動的ディスプレイ |
一部の機能名・指標名を変更
以下の機能および測定指標の名称を変更します。機能面での変更はありません。
従来 | 変更後 |
---|---|
キャンペーン予算(日額) | 1日の予算 |
サーチターゲティング | サーチキーワードターゲティング ※「サーチキーワード」と表示する場合もあります。 |
送信日 | 審査申込日 |
画像ファイル管理 | 画像管理 |
動画ファイル管理 | 動画管理 |
合計コスト | コスト |
価値/コンバージョン数 | コンバージョンの価値/コンバージョン数 |
ビュー計測対象インプレッション数 | メジャードインプレッション数(旧) |
ビューインプレッション数 | ビューアブルインプレッション数 |
ビューインプレッション率 | ビューアブルインプレッション率(旧) |
ビュークリック数 | ビューアブルクリック数(旧) |
ビュークリック率 | ビューアブルクリック率(旧) |
課金が発生した動画再生数 | 課金が発生した動画再生数 (CPV課金キャンペーンのみ) |
課金が発生した動画再生率 | 課金が発生した動画再生率 (CPV課金キャンペーンのみ) |
すべてのコンバージョン数 | コンバージョン数(全て) |
すべてのコンバージョン率 | コンバージョン率(全て) |
コスト/すべてのコンバージョン数 | コスト/コンバージョン数(全て) |
すべてのコンバージョンの価値 | コンバージョンの価値(全て) |
価値/すべてのコンバージョン数 | コンバージョンの価値(全て)/コンバージョン数(全て) |
すべてのコンバージョンの価値/コスト | コンバージョンの価値(全て)/コスト |
コンバージョン数(広告のクリック経由) | コンバージョン数(クリック経由) |
コンバージョン率(広告のクリック経由) | コンバージョン率(クリック経由) |
コスト/コンバージョン数(広告のクリック経由) | コスト/コンバージョン数(クリック経由) |
コンバージョンの価値(広告のクリック経由) | コンバージョンの価値(クリック経由) |
価値/コンバージョン数(広告のクリック経由) | コンバージョンの価値(クリック経由)/コンバージョン数(クリック経由) |
コンバージョンの価値(広告のクリック経由)/コスト | コンバージョンの価値(クリック経由)/コスト |
デバイスをまたいだコンバージョン数 | クロスデバイスコンバージョン数 |
動画再生数 | 動画の再生開始数 |
動画が3秒以上再生された回数 | 動画の3秒再生数 |
動画が25%まで再生された回数 | 動画の25%再生数 |
動画が50%まで再生された回数 | 動画の50%再生数 |
動画が75%まで再生された回数 | 動画の75%再生数 |
動画が95%まで再生された回数 | 動画の95%再生数 |
動画が100%まで再生された回数 | 動画の100%再生数 |
動画の平均再生率 | 動画の平均再生開始率 |
アニメーションGIF形式画像の入稿停止
アニメーションGIF形式画像の入稿(アップロード)を停止します。
なお、入稿済みの同形式画像は、今後も広告への設定が可能です。また、同形式の画像を使った広告配信も継続します。
[YDN] feature enhancement (aspect ratio and indexes)
Update
- August 1, 2019: The enhancement has released.
The following change of ad type name was added on this release.
[Before] “Dynamic” → [After] “Dynamic Display” - July 10, 2019: Schedule and changes were added.
- June 6, 2019: Announced the change.
Product:
Yahoo! JAPAN Display Ad Network (YDN)
Schedule:
August 1, 2019 (Thu)
* Schedule may change without prior notice.
Overview:
The following changes and enhancements will be made to YDN.
A new method of adding images and videos
You can set (upload) images and videos in various sizes when they match the specified aspect ratio. The images and videos don’t have to be in ruled sizes. A single image or video can fit multiple ad types, and this will reduce your workload.
Example:
For the size 640x200 pixel, images in the following sizes can be uploaded since they are with the same aspect ratio.
- 960x300 pixel
- 1280x400 pixel
The upper limit of the image and video files will be increased as follows:
Type | Before | After |
---|---|---|
Static Image | 150 KB | 3 MB |
Video | 30 MB | 200 MB |
*Note that a logo image and a static image (300x300) cannot be uploaded with aspect ratio basis.
*Image and video files in the following sizes will be compressed when uploading.
- Static Image: a file exceeding 150 KB
- Video: a file exceeding 30 MB, compressed to three types (High, Middle, Low)
Infeed ads on PC devices
Infeed ads that deliver ads in timelines will be available on PC. Infeed ads are currently available in timelines of website and apps for smartphones. They become available in timelines on PC after the release.
Infeed ads on PC start with following websites.
* The listed websites may be changed.
- Yahoo! JAPAN top page for PC
- Timelines on Yahoo! JAPAN News, etc.
After the release, a new option “PC” will be added to Device targeting setting. You will see this when creating and editing Infeed ads.
The settings for existing Infeed ads will not be changed. Select the checkbox for “PC” in Device targeting setting as needed.
Campaign Editor and YDN API support PC Brand Panel
Adding ads with ad distribution type “PC Brand Panel” will become available on YDN Campaign Editor and YDN API.
* “PC Brand Panel” is available for specific advertisers.
These advertisers have ‘PC Brand Panel (Static Image)’ and ‘PC Brand Panel (Video)’ in ‘Ad Distribution’ when creating a campaign.
Measurement indexes added and changed
■Change on counting method of impression
The counting method for ad impression will be changed from server-side to client-side.
Client-side measurement is a method to count the actual number of times the ads are displayed on a browser. You can track more accurate impressions with this method. It is a standard method in the advertising industry.
The names of existing indexes by server-side measurement will be changed, and a word “previous” will be added.
■Changes on indexes
The following changes will be made due to these enhancements.
- Measurement change
The following indexes will be changed to client-side measurement.
- Impressions
- CTR
* The data before June 30, 2019 will not be available.
* The server-side measurement data can be checked with the indexes “Impressions (previous)” and “CTR (previous)”. * Also note when specifying “Impressions” and/or “CTR” on the definition of periodic reports, those reporting items will be replaced with “Impressions (previous)” and “CTR (previous)” after the release.
- Definition change
The definition of average CPV will be changed from “view cost÷the number of paid video views” to “view cost÷10 sec video views”.
* “10 sec video views” is same with “the number of paid video views”.
- Change on counting Viewable impressions (* Added on July 10, 2019)
The method of counting Viewable impressions will be changed as follows. This change will be applied on all API versions.
- [Before]
Viewable impressions is counted on the day when the ad is displayed.
- [After]
Viewable impressions is counted on the day when the ad becomes viewable (the ad is displayed in viewer’s recognition range).
This is applied only to viewable impressions which occurs after the effective date.
■New indexes
The following indexes will be added.
*Index names may change when released.
New index | description |
---|---|
Impressions (previous) |
Impressions by server side measurement. Impressions before June 30, 2019 can be checked on this index. |
CTR (previous) | Click through rate by server-side measurement. CTR before June 30, 2019 can be checked on this index. |
Measured impressions | Impressions that can count viewable impressions by client-side measurement. |
Measured impression rate | Measurement rate of measured impressions to impressions by client-side measurement. |
Viewable impression rate | Impression rate that can count viewable impressions by client-side measurement. |
Viewable clicks | Clicks for viewable impressions by client-side measurement. |
Viewable CTR | CTR for viewable impressions by client-side measurement. |
10 sec video views |
Number of video views for 10 seconds or more. The number of this index is same with the number of paid video views. |
■Change on displaying cost
Costs on statistic data will be changed as follows.
- Before: rounded down decimals and display an integer
- After: rounded after the decimal point and display an integer
No change on the amount on Billing Statement (rounded down decimals and display an integer).
■Removal of past performance data on Campaign Editor
Due to these changes, the past performance data on YDN Campaign Editor will be removed. When acquiring the past data after the release, you need to specify items and the period as you did at the first time.
Ad types renamed
Following ad types will be renamed.
Before | After |
---|---|
Text: Title 15, Description 19-19 | Text (description 19-19) |
Text: Title15, Description33 | Text (description 33) |
Image | Banner (image) |
In-banner Video | Banner (video) |
Responsive | Responsive (image) |
Video | Responsive (video) |
Dynamic | Dynamic Display |
Feature and indexes renamed
Following features and indexes will be renamed. No change on their function.
*Index names may change when released.
Before | After |
---|---|
Campaign Daily Budget | Daily budget |
Search Targeting | Search keyword targeting *Will be described as “Search keyword” in some cases. |
Date Submitted | Date submitted for review |
Total Cost | Cost |
Value Per Conv. | Conv. value/conv. |
Impressions on the measurement object | Measured impressions (previous) |
Viewable Impression Rate | Viewable impression rate (previous) |
Viewable Clicks | Viewable clicks (previous) |
Viewable CTR | Viewable CTR (previous) |
Paid Video Views | Paid video views (CPV) |
Paid Video View Rate | Paid video view rate (CPV) |
All Conv. | Conversions (all) |
All Conv. Rate | Conv. rate (all) |
Cost Per All Conv. | Cost/conv. (all) |
All Conv. Value | Conv. value (all) |
Value Per All Conv. | Conv. value (all)/conv. (all) |
All Conv. Value /Cost | Conv. value (all)/cost |
Conversions via ad click | Conversions (via click) |
Conversion Rate via ad click | Conv. rate (via click) |
Cost Per Conv. via ad click | Cost/conv. (via click) |
Conv. Value via ad click | Conv. value (via click) |
Value Per Conv. via ad click | Conv. value (via click)/conv. (via click) |
Conv. Value via ad click Per Cost | Conv. value (via click)/cost |
Conversions across devices | Cross-device conv. |
Video Views | Video views |
3-second Video Views | 3 sec video views |
Video Views to 25% | 25% video views |
Video Views to 50% | 50% video views |
Video Views to 75% | 75% video views |
Video Views to 95% | 95% video views |
Video Views to 100% | 100% video views |
Average % of Video Viewed | Avg. video view rate |
Bid Adjustment (%) | Bid adjustment |
Average Cost / Day | Avg. cost (day) |
Conversion Rate | Conv. Rate |
Cost per Conversions | Cost/conv. |
Conv. Value | Conv. Value |
Conv. Value Per Cost | Conv. value/cost |
Avg. Position | Avg. position |
Average CPV | Avg. CPV |
Average Duration of Video Viewed | Avg. duration of video viewed |
Animated GIF discontinued
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