【YDN】画像のアスペクト比入稿など機能改善について

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更新履歴

  • 2019年8月1日:本改善を実施しました。
    また、広告タイプ名の変更に以下の項目を追加しました。前回変更のお知らせから漏れており、申し訳ありません。
    従来 「ダイナミック」 → 変更後 「動的ディスプレイ」
  • 2019年7月10日:実施日と変更点を追加しました。
  • 2019年6月6日:記事の掲載を開始しました。

対象サービス

Yahoo!ディスプレイアドネットワーク(YDN)

実施日

2019年8月1日(木)

概要

YDNにおいて、以下の機能改善および変更を実施します。

画像・動画のアスペクト比による入稿

アスペクト比 による入稿とは、広告タイプで規定する画像・動画サイズにアスペクト比(縦横のサイズ比率)が一致していれば、規定とは異なるサイズの画像・動画でも入稿(アップロード)できる機能です。これにより、画像・動画の加工や管理の手間を軽減します。
例:
規定の画像サイズが640ピクセル×360ピクセルの場合、アスペクト比が一致するため、以下の画像も入稿できます。

  • 1280ピクセル×720ピクセル
  • 1920ピクセル×1080ピクセル

また、画像・動画のサイズ上限を、以下のとおり引き上げます。

種別 従来 変更後
静止画 150KB 3MB
動画 30MB 200MB

※ロゴ画像と静止画300x300サイズでは、アスペクト比による入稿はできません。
※以下のサイズを超える場合、入稿時に画像・動画が圧縮されます。

  • 静止画 150KBを超える場合、150KB以下に圧縮
  • 動画 30MBを超える場合、30MB以下でHigh、Middle、Lowの3種類に圧縮

インフィード広告でPCへの配信に対応

タイムライン内に広告を配信するインフィード広告について、PCへの配信に対応します。従来はスマートフォン向けサイトおよびアプリのタイムラインを対象としていましたが、実施日以降はPCサイトのタイムラインにも配信できます。

開始当初の配信対象は、以下の予定です。なお、配信対象は変更する場合があります。

  • PC版Yahoo! JAPANトップページ
  • Yahoo!ニュースなどのタイムライン

実施日以降、インフィード広告の作成画面、および編集画面のデバイスターゲティング項目に「PC」が追加されます。
なお、入稿済みのインフィード広告の設定は変更されません。必要な場合はご自身でデバイスターゲティング項目の「PC」にチェックを入れてください。

PCブランドパネルで、キャンペーンエディターとYDN APIからの入稿に対応

広告掲載方式「PCブランドパネル」で、YDN版キャンペーンエディターおよびYDN APIからの入稿に対応します。
※「PCブランドパネル」は一部のお客様のみに提供している広告掲載方式です。
広告管理ツールでキャンペーンの作成時に、広告掲載方式「PCブランドパネル(静止画)」「PCブランドパネル(動画)」が表示されないお客様は、ご利用になれません。

効果測定指標の追加、変更

■インプレッションの計測方法をクライアントサイド計測に変更

広告のインプレッションの計測方法を、現在のサーバーサイド計測から、クライアントサイド計測に変更します。
クライアントサイド計測とは、広告がブラウザーで実際に表示された回数を計測する方法で、より正確なインプレッション計測が可能となります。また、広告業界標準の計測方法でもあります。
なお、従来のサーバーサイド計測による数値は、項目名に「旧」を付与した新規項目を追加して提供します。

■既存指標の変更

上記に合わせて、以下の変更を実施します。

  • 計測方法の変更
    以下の指標について、計測方法をクライアントサイド計測に変更します。
     - インプレッション数
     - クリック率
    ※2019年6月30日以前の数値は取得できません。
    ※従来のサーバーサイド計測の数値は、新たに追加する「インプレッション数(旧)」「クリック率(旧)」でご確認ください。なお、定期レポートの定義に「インプレッション数」「クリック率」を選んでいる場合、実施日以降は「インプレッション数(旧)」、「クリック率(旧)」に変更されます。

  • 定義の変更
    平均CPVの定義を、従来の「動画 再生にかかったコスト÷課金が発生した動画再生数」から、「動画再生にかかったコスト÷動画の10秒再生数 」に変更します。
    ※動画の10秒再生数は、課金が発生した動画再生数と同様です。

  • ビューアブル インプレッションの測定タイミングの変更(※2019年7月10日追加)
    「ビューアブルインプレッション数」 (従来の名称は「ビューインプレッション数」)の測定タイミングを、以下のとおり変更します。
      - 現在
       広告の配信日時を発生日時として測定します。
      - 変更後
       広告がビューアブル(ユーザーの視認範囲に広告が表示された状態)になった時点を発生日時として測定します。
       実施日以降に発生したビューアブルインプレッションのみが対象です。

■指標の追加

以下の指標を新たに追加します。

追加する指標 説明
インプレッション数(旧) サーバーサイド計測によるインプレッション数。
2019年6月30日以前のインプレッション数は、この指標でご確認ください。
クリック率(旧)サーバーサイド計測によるクリック率。
2019年6月30日以前のクリック率は、この指標でご確認ください。
メジャードインプレッション数クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数の計測が可能なインプレッション数
メジャードインプレッション測定率クライアントサイド計測による、インプレッションに対するメジャードインプレッションの測定率。
ビューアブルインプレッション率クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数の計測が可能なインプレッション率。
ビューアブルクリック数クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数に関連したクリック数。
ビューアブルクリック率 クライアントサイド計測による、ビューアブルインプレッション数に関連したクリック率。
動画の10秒再生数 動画が10秒以上再生された回数。
※課金が発生した動画再生数と同数になります。

■コストの表示変更

統計情報におけるコストの表示を、以下のとおり変更します。

  • 従来 小数点第一位を切り捨てて整数表示
  • 変更後 小数点第一位を四捨五入して整数表示

なお、請求額についての変更はありません(小数点第一位を切り捨てて整数表示)。

■キャンペーンエディターのパフォーマンスデータ履歴の削除

これらの変更に伴い、YDN版キャンペーンエディターのパフォーマンスデータ履歴を削除します。過去のデータが必要な場合は、実施日以降に改めて対象と期間を指定のうえ、取得してください。お客様にはお手数をおかけして申し訳ありません。

広告タイプの名称を変更

広告タイプの名称を、以下のとおり変更します。

従来 変更後
テキスト:タイトル15、説明文19-19テキスト(説明文19-19)
テキスト:タイトル15、説明文33テキスト(説明文33)
テキスト不要バナー(画像)
インバナー動画バナー(動画)
レスポンシブレスポンシブ(画像)
動画レスポンシブ(動画)
ダイナミック動的ディスプレイ

一部の機能名・指標名を変更

以下の機能および測定指標の名称を変更します。機能面での変更はありません。

従来 変更後
キャンペーン予算(日額)1日の予算
サーチターゲティングサーチキーワードターゲティング
※「サーチキーワード」と表示する場合もあります。
送信日審査申込日
画像ファイル管理画像管理
動画ファイル管理動画管理
合計コストコスト
価値/コンバージョン数コンバージョンの価値/コンバージョン数
ビュー計測対象インプレッション数メジャードインプレッション数(旧)
ビューインプレッション数ビューアブルインプレッション数
ビューインプレッション率ビューアブルインプレッション率(旧)
ビュークリック数ビューアブルクリック数(旧)
ビュークリック率ビューアブルクリック率(旧)
課金が発生した動画再生数課金が発生した動画再生数 (CPV課金キャンペーンのみ)
課金が発生した動画再生率課金が発生した動画再生率 (CPV課金キャンペーンのみ)
すべてのコンバージョン数コンバージョン数(全て)
すべてのコンバージョン率コンバージョン率(全て)
コスト/すべてのコンバージョン数コスト/コンバージョン数(全て)
すべてのコンバージョンの価値コンバージョンの価値(全て)
価値/すべてのコンバージョン数コンバージョンの価値(全て)/コンバージョン数(全て)
すべてのコンバージョンの価値/コストコンバージョンの価値(全て)/コスト
コンバージョン数(広告のクリック経由)コンバージョン数(クリック経由)
コンバージョン率(広告のクリック経由)コンバージョン率(クリック経由)
コスト/コンバージョン数(広告のクリック経由)コスト/コンバージョン数(クリック経由)
コンバージョンの価値(広告のクリック経由)コンバージョンの価値(クリック経由)
価値/コンバージョン数(広告のクリック経由)コンバージョンの価値(クリック経由)/コンバージョン数(クリック経由)
コンバージョンの価値(広告のクリック経由)/コストコンバージョンの価値(クリック経由)/コスト
デバイスをまたいだコンバージョン数クロスデバイスコンバージョン数
動画再生数動画の再生開始数
動画が3秒以上再生された回数動画の3秒再生数
動画が25%まで再生された回数動画の25%再生数
動画が50%まで再生された回数動画の50%再生数
動画が75%まで再生された回数動画の75%再生数
動画が95%まで再生された回数動画の95%再生数
動画が100%まで再生された回数動画の100%再生数
動画の平均再生率動画の平均再生開始率

アニメーションGIF形式画像の入稿停止

アニメーションGIF形式画像の入稿(アップロード)を停止します。
なお、入稿済みの同形式画像は、今後も広告への設定が可能です。また、同形式の画像を使った広告配信も継続します。


[YDN] feature enhancement (aspect ratio and indexes)

Update

  • August 1, 2019: The enhancement has released.
    The following change of ad type name was added on this release.
    [Before] “Dynamic” → [After] “Dynamic Display”
  • July 10, 2019: Schedule and changes were added.
  • June 6, 2019: Announced the change.

Product:

Yahoo! JAPAN Display Ad Network (YDN)

Schedule:

August 1, 2019 (Thu)
* Schedule may change without prior notice.

Overview:

The following changes and enhancements will be made to YDN.

A new method of adding images and videos

You can set (upload) images and videos in various sizes when they match the specified aspect ratio. The images and videos don’t have to be in ruled sizes. A single image or video can fit multiple ad types, and this will reduce your workload.
Example:
For the size 640x200 pixel, images in the following sizes can be uploaded since they are with the same aspect ratio.

  • 960x300 pixel
  • 1280x400 pixel

The upper limit of the image and video files will be increased as follows:

Type Before After
Static Image 150 KB 3 MB
Video 30 MB 200 MB

*Note that a logo image and a static image (300x300) cannot be uploaded with aspect ratio basis.
*Image and video files in the following sizes will be compressed when uploading.

  • Static Image: a file exceeding 150 KB
  • Video: a file exceeding 30 MB, compressed to three types (High, Middle, Low)

Infeed ads on PC devices

Infeed ads that deliver ads in timelines will be available on PC. Infeed ads are currently available in timelines of website and apps for smartphones. They become available in timelines on PC after the release.

Infeed ads on PC start with following websites.
* The listed websites may be changed.

  • Yahoo! JAPAN top page for PC
  • Timelines on Yahoo! JAPAN News, etc.

After the release, a new option “PC” will be added to Device targeting setting. You will see this when creating and editing Infeed ads.
The settings for existing Infeed ads will not be changed. Select the checkbox for “PC” in Device targeting setting as needed.

Campaign Editor and YDN API support PC Brand Panel

Adding ads with ad distribution type “PC Brand Panel” will become available on YDN Campaign Editor and YDN API.
* “PC Brand Panel” is available for specific advertisers.
These advertisers have ‘PC Brand Panel (Static Image)’ and ‘PC Brand Panel (Video)’ in ‘Ad Distribution’ when creating a campaign.

Measurement indexes added and changed

■Change on counting method of impression

The counting method for ad impression will be changed from server-side to client-side.
Client-side measurement is a method to count the actual number of times the ads are displayed on a browser. You can track more accurate impressions with this method. It is a standard method in the advertising industry.

The names of existing indexes by server-side measurement will be changed, and a word “previous” will be added.

■Changes on indexes

The following changes will be made due to these enhancements.

  • Measurement change
    The following indexes will be changed to client-side measurement.
     - Impressions
     - CTR
    * The data before June 30, 2019 will not be available.
    * The server-side measurement data can be checked with the indexes “Impressions (previous)” and “CTR (previous)”. * Also note when specifying “Impressions” and/or “CTR” on the definition of periodic reports, those reporting items will be replaced with “Impressions (previous)” and “CTR (previous)” after the release.

  • Definition change
    The definition of average CPV will be changed from “view cost÷the number of paid video views” to “view cost÷10 sec video views”.
    * “10 sec video views” is same with “the number of paid video views”.
  • Change on counting Viewable impressions (* Added on July 10, 2019)
    The method of counting Viewable impressions will be changed as follows. This change will be applied on all API versions.
      - [Before]
       Viewable impressions is counted on the day when the ad is displayed.
      - [After]
       Viewable impressions is counted on the day when the ad becomes viewable (the ad is displayed in viewer’s recognition range).
       This is applied only to viewable impressions which occurs after the effective date.

■New indexes

The following indexes will be added.
*Index names may change when released.

New index description
Impressions (previous) Impressions by server side measurement.
Impressions before June 30, 2019 can be checked on this index.
CTR (previous)Click through rate by server-side measurement.
CTR before June 30, 2019 can be checked on this index.
Measured impressionsImpressions that can count viewable impressions by client-side measurement.
Measured impression rateMeasurement rate of measured impressions to impressions by client-side measurement.
Viewable impression rateImpression rate that can count viewable impressions by client-side measurement.
Viewable clicksClicks for viewable impressions by client-side measurement.
Viewable CTR CTR for viewable impressions by client-side measurement.
10 sec video views Number of video views for 10 seconds or more.
The number of this index is same with the number of paid video views.

■Change on displaying cost

Costs on statistic data will be changed as follows.

  • Before: rounded down decimals and display an integer
  • After: rounded after the decimal point and display an integer

No change on the amount on Billing Statement (rounded down decimals and display an integer).

■Removal of past performance data on Campaign Editor

Due to these changes, the past performance data on YDN Campaign Editor will be removed. When acquiring the past data after the release, you need to specify items and the period as you did at the first time.

Ad types renamed

Following ad types will be renamed.

Before After
Text: Title 15, Description 19-19Text (description 19-19)
Text: Title15, Description33Text (description 33)
ImageBanner (image)
In-banner VideoBanner (video)
ResponsiveResponsive (image)
VideoResponsive (video)
DynamicDynamic Display

Feature and indexes renamed

Following features and indexes will be renamed. No change on their function.
*Index names may change when released.

Before After
Campaign Daily BudgetDaily budget
Search TargetingSearch keyword targeting
*Will be described as “Search keyword” in some cases.
Date SubmittedDate submitted for review
Total Cost Cost
Value Per Conv.Conv. value/conv.
Impressions on the measurement objectMeasured impressions (previous)
Viewable Impression RateViewable impression rate (previous)
Viewable ClicksViewable clicks (previous)
Viewable CTRViewable CTR (previous)
Paid Video ViewsPaid video views (CPV)
Paid Video View RatePaid video view rate (CPV)
All Conv. Conversions (all)
All Conv. RateConv. rate (all)
Cost Per All Conv.Cost/conv. (all)
All Conv. ValueConv. value (all)
Value Per All Conv.Conv. value (all)/conv. (all)
All Conv. Value /CostConv. value (all)/cost
Conversions via ad clickConversions (via click)
Conversion Rate via ad clickConv. rate (via click)
Cost Per Conv. via ad clickCost/conv. (via click)
Conv. Value via ad clickConv. value (via click)
Value Per Conv. via ad clickConv. value (via click)/conv. (via click)
Conv. Value via ad click Per CostConv. value (via click)/cost
Conversions across devicesCross-device conv.
Video ViewsVideo views
3-second Video Views3 sec video views
Video Views to 25%25% video views
Video Views to 50%50% video views
Video Views to 75%75% video views
Video Views to 95%95% video views
Video Views to 100%100% video views
Average % of Video ViewedAvg. video view rate
Bid Adjustment (%)Bid adjustment
Average Cost / DayAvg. cost (day)
Conversion RateConv. Rate
Cost per ConversionsCost/conv.
Conv. ValueConv. Value
Conv. Value Per CostConv. value/cost
Avg. PositionAvg. position
Average CPVAvg. CPV
Average Duration of Video ViewedAvg. duration of video viewed

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